Vânătoare de comori la Muzeul Național de Istorie Naturală “Grigore Antipa”
- clasacristinei
- Oct 31, 2023
- 5 min read
Cum facem o vizită la muzeu de o mie de ori mai atractivă pentru copii? Transformând-o într-o veritabilă vânătoare de comori, bineînțeles! Aceasta a fost propunerea mea pentru elevii mei din clasa I, în săptămâna Școala Altfel. Copiilor le-a plăcut mult, iar părinților lor încă pe atât. De fapt, le-a plăcut atât de mult încât au printat fișa mea și au dat-o celorlalți copii din familie s-o completeze în vacanță, când i-au dus și ei la muzeu 😊
Știam de la vizitele la Muzeul Național de Istorie al României – copiii se plictisesc la muzee. Și încă și mai repede dacă mereu li se atrage atenția să nu atingă una, să nu se apropie prea mult de alta, să nu vorbească, să nu respire lângă exponate… La noi încă nu există o cultură a interactivității, iar muzeele nu sunt tocmai apropiate de copii. Unde mai pui că vizitele ghidate, în perioadele de foc – Săptămâna Verde sau Școala Altfel – nu se obțin deloc ușor.
Așa că m-am dus, împreună cu o colegă învățătoare, la Muzeu. Am cumpărat un bilet pentru colecțiile permanente și am fotografiat elementele care mi s-au părut mie mai fascinante, având grijă să urmăresc și o anumită diversitate. Am apreciat că toate exponatele aveau un panou smart, pe care copiii puteau naviga pentru a descoperi mai multe informații despre ceea ce îi interesa.
Principalul meu avantaj era că toți elevii mei de clasa I știau să citească și știau să scrie cu litere de tipar – unii știau deja și cu litere de mână. Cu toții achiziționaseră și câte un clipboard pentru activitățile din spațiul de învățare din curtea școlii, astfel încât aveau pe ce să își pună fișele în timpul deplasărilor prin muzeu.
Când am ajuns la muzeu, am împărțit elevii în perechi, împreună cu colega/colegul de bancă. Aceștia și-au lăsat hainele de primăvară și ghiozdanele la vestiare, în dulapuri (aveți nevoie de câte o monedă de 50 de bani pentru fiecare dulap!) și și-au luat cu ei doar creioanele și clipboard-urile. Eu le-am dat câte o fișă și am urmat traseul colecțiilor permanente din muzeu. Am avut grijă să le atrag atenția când ajungeam în zona la care se refereau întrebările din chestionar – spre exemplu, le-am atras atenția că la intrare se află exponatul la care se referă prima întrebare și tot așa. Asta i-a ajutat foarte mult, fiindcă, evident, le-ar fi fost greu să își mențină atenția concentrată tot timpul și să citească tot ce este scris prin muzeu. Mi-a plăcut mult și că s-au ajutat unii pe alții – în funcție de prietenii, bineînțeles – dar și că au tratat totul cu seriozitate – mititeii chiar scriau cu atenție denumirile exponatelor de la exercițiul 4, care presupune identificarea mai multor expoziții, de exemplu. Au admirat și exponatele care nu erau în chestionar, să șitți – un mare hit pentru ei a fost pasărea kiwi, mai ales că tocmai discutasem despre înțelesurile cuvântului kiwi la lecția despre litera k.
La final, am strâns chestionarele și sunt bucuroasă să spun că s-au descurcat chiar foarte bine. Practic, au descoperit, împreună, interactiv și distractiv, muzeul. Activitatea aceasta merge foarte bine la clasele primare, dar numai dacă toți elevii știu deja să citească și să scrie.
Fișa poate fi descărcată gratuit mai jos.
Treasure Hunt at "Grigore Antipa" National Museum of Natural History
How do we make a trip to the museum a thousand times more attractive for children? By turning it into a real treasure hunt, of course! This was my proposal for my first grade students during School Done Differently week. The kids loved it and so did their parents. In fact, they liked it so much that they printed my sheet and gave it to the other kids in the family to fill out on vacation when they also took them to the museum 😊
I knew from the previous visits to the National History Museum of Romania - children get bored at museums. And even faster if they are always told not to touch this, not to get too close to that, not to talk, not to breathe near the exhibits... We still don't have a culture of interactivity, and museums are not exactly close to children. What's more, guided visits during busy periods - Green Week or School Done Differently - are not easy to get at all.
So that’s I why me and a fellow colleague went to the Museum. We bought a ticket to the permanent collections and I photographed the items that I found most fascinating, making sure to hihglight some diversity as well. I appreciated that all the exhibits had a device on which the children could navigate to discover more information about what interested them.
My main advantage was that all my 1st graders could read and write with capital letters – some already knew how to write by hand. They had also all purchased a clipboard for the schoolyard learning space activities, so they had something to put their handouts on as they walked around the museum.
When we arrived at the museum, I divided the students into pairs, together with their deskmate. They left their spring clothes and schoolbags in the changing rooms, in the lockers (you need a o,50 coin for each locker!) and only took their pencils and clipboards with them. I gave them each a sheet and followed the route of the permanent collections in the museum. I made sure to draw their attention when I got to the area that the items in the questionnaire referred to – for example, I drew their attention to the fact that at the entrance is the exhibit that the first question refers to, and so on. This helped them a lot, because obviously it would have been difficult for them to keep their attention focused all the time and read everything that is written around the museum. I also really liked that they helped each other - depending on their friends, of course - but also that they took everything seriously - the little ones even carefully wrote down the names of the exhibits in exercise 4, which involves identifying several exhibits, for instance. They also enjoyed the exhibits that weren't on the quiz – a big hit with them was the kiwi bird, especially since we'd just discussed the meanings of the word kiwi in our k lesson.
In the end, I collected the questionnaires and I'm happy to say that they did really well. Basically, they discovered, together, interactively and fun, the museum. This activity works very well in primary grades, but only if all students already know how to read and write.
Comments